استان لارستان از نگاهی دیگر-4(اهمیت ایجاد حاشیه قوی و شهرستان برای تشکیل استان لارستان)


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 18 فروردين 1391
بازدید : 1266
نویسنده : لارستان بزرگ

اهمیت ایجاد حاشیه قوی و شهرستان برای تشکیل استان لارستان

برای دانستن اهمیت این موضوع ، مطلبی را از سایت و پایگاه خبری سبزوار نیوز بررسی می کنیم:

                                          

برای بیان اهمیت این عقیده تنها کافی است به جریان غمبار تقسیم استان خراسان بزرگ در مجلس ششم توجه کنیم .
 
یکی از علل عدم انتخاب سبزوار به عنوان مرکز استان علیرغم وجود  نماینده ای همسوی صاحب نفوذ دولتمردان ، عدم وجود شهرستان های کافی در کنار این شهرستان مدعی مرکز استان بود.
 
متاسفانه سال های سال برخی مسئولین محلی به جای تلاش در جهت ارتقاء بخش ها، برای رسیدن به منافع شخصی و حزبی خویش به دنبال ایجاد اختلاف در میان فرزندان یک خانواده و قرار دادن آنها روبروی هم بودند و باز با کمال تاسف تا حدودی هم در این زمینه موفق شدند و به محض شکل گیری یک صنعت و یا کارگاه تولیدی در یک بخش برخی شروع به مخالفت و تهیج افکار عمومی می کردند.
 
حال آنکه در همان زمان شهرستان هایی چون بجنورد با درک اهمیت این موضوع تمام تلاش خود را صرف ارتقاء و توسعه بخش ها قراردادند و با ارتقاء بخش هایی چون جاجرم و مانه و سملقان به شهرستان و آوردن صنایعی مادر همچون آلومینیوم به یکی از بخش های خود به جای جنگ خانگی برای کسب آن در مرکز شهرستان یعنی بجنورد در تقسیم استان خراسان بهره کافی رابرده . حال آنکه علیرغم وجود تمام معیارهای لازم سهم شهرستان سبزوارتنها و تنها حسرتی همیشگی بود و دیگر هیچ .

برای آنکه باز به اهمیت ارتقاء و پیشرفت بخش های شهرستان ها پی ببرید. بد نیست بدانید که در جریان دور اول سفرهای استانی دولت اصولگرا و ارزشی دکتر احمدی نژاد، به هر شهرستان دو ورزشگاه اختصاص یافت. در استان خراسان رضوی شهرستان کاشمر به دلیل ارتقاء بخش ها به شهرستان 6 ورزشگاه و به بزرگترین شهرستان استان خراسان رضوی پس از مشهد یعنی سبزواربا توجه به عدم ارتقاء بخش ها به شهرستان تنها و تنها 2سالن ورزشی تعلق گرفت.

. خراسانهای شمالی و جنوبی:
استان خراسان تنها استانی بوده است که از زمان شکل گیریش (در تقسیمات جدید کشوری) در سال ۱۳۱۶ تا کنون تقسیم نشده بود. جمعیت بالای استان، مسافت های بسیار زیاد شهرها نیز مزید بر علت شد تا این استان تقسیم شود.
در این بین چهار شهر سبزوار، نیشابور، بجنورد و بیرجند بیشترین تقاضا برای مرکز استان شدن را داشتند.
سبزوار: ۲۱۴,۵۸۲
نیشابور: ۲۰۸,۸۶۰
بجنورد: ۱۷۶,۷۲۶
بیرجند: ۱۶۶,۱۳۸
دو شهر سبزوار و نیشابور باوجود داشتن جمعیت بیشتر به علت نداشتن شهرستانهای حاشیه ای نتوانستند جدا بشوند. اما دو شهر بجنورد و بیرجند با وجود داشتن جمعیت کمتر به علت داشتن حاشیه قوی توانستند مستقل شوند.

در نتیجه: شهرستان لارستان با وجود دارا بودن چندین شهرستان در اطراف خود که هر کدام از انها دارای چندین بخش و دهستان نیز هستند، یکی از شاخصه های رسیدن به استانی جدید در جنوب فارس را خواهد داشت.

 




:: موضوعات مرتبط: استان لارستان , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان کهن , استان لارستان , اهمیت ایجاد حاشیه قوی و شهرستان برای تشکیل استان لارستان , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
قاسمی در تاریخ : 1391/2/14/4 - - گفته است :
این مطلب صحیح است اما چند نکته مهم را هم باید در نظر داشت:
1-مصالح کلیت ایران اسلامی ونظام اسلامی بر هر امری مقدم است.امیدواریم که این مهم بدون هرگونه انحراف وحاشیه ای از طرف مسوولان وکارشناسان رعایت شود.
2-ایجاد وحدت درلارستان بزرگ باتوجه به مسایل گذشته رسالتی است که بردوش مسوولان ودلسوزان محلی سنگینی می کند.
3-پیگیری جدی واصولی به ویژه در بعد کارشناسی وتوجیهی وسازوکارها وملاحظات سیاسی از طرف مسوولان وهیات پیگیری کننده وبخصوص نماینده محترم مجلس ازاهمیت به سزایی برخوردار است.
4-از توانمندیهای مردمی وبزرگان ومعتمدان وفرهیختگان درخارج وداخل شهر لار به ویژه روحانیت بزرگوار وسربلند منطقه بیشترین استفاده به عمل آید.
وتوفیق از خداست............


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com